فیروزه

 
 

طرب اندر طرب

امید مهدی‌نژاد

۱۰ نکته برای علاقه‌مندان به خواننده شدن، نوازنده شدن و آهنگساز شدن

۱. اولین گامی که عمدهٔ خواننده‌ها ـ‌ علی‌الخصوص خواننده‌های پاپ ـ برای خواننده شدن برداشته‌اند، قهر با مادر است. این قهر بابهانه یا بی‌بهانه، زمینه را برای شکوفایی استعداد خوانندگی انسان آماده می‌کند. فردی که با مادرش قهر کرده، یک خوانندهٔ بالقوه است.

۲. مهم‌ترین چیزی که باید در صدای شما وجود داشته باشد، طنین، قوت، وسعت، ظرافت، زیبایی، دورگه بودن و یا مخملی بودن نیست. مهم‌ترین چیزی که باید در صدای شما وجود داشته باشد شباهت است. شباهت به صدای یکی از خوانندگان قدیمی ـ اعم از زنده، مرده، فعال یا مهجور ـ است.

۳. اگر جنس صدایتان شبیه یکی از خوانندگان مشهور است، باید سعی کنید این شباهت را در وجوه دیگر نیز تقویت کنید. مدل مو، نوع حرف زدن، نوع دست گرفتن میکروفن، مواد مصرفی، جهت حرکت دست‌ها در هنگام اوجْ خواندن و… شما باید ویرگول به ویرگول شبیه نسخه اصلی باشد.

۴. اگر قصد فعالیت در خوانندگی سنتی را دارد،‌ باید بدانید به عرصهٔ سخت و طاقت‌فرسایی قدم گذاشته‌اید. شما باید هزار آهنگ را نت به نت حفظ کنید. هزاران نفر دیگر نیز در حال حفظ کردن همین هزار آهنگ هستند. در پایان هرکدام از این هزاران نفر که این هزار آهنگ را بهتر از بقیه حفظ کرده باشد، به مقام استادی نائل می‌شود و هزاران نفر بعدی برای یاد گرفتن این هزار آهنگ به او مراجعه می‌کنند و این داستان ادامه خواهد داشت.

۵. در ابتدای کار، چند شعر سیاسی بخوانید. محتوای شعر اهمیتی ندارد. با خواندن یکی دو شعر و آهنگ سیاسی، همه شما را به عنوان خواننده‌ای معترض می‌شناسند و فکر می‌کنند آدم حسابی هستید. بعد از آن می‌توانید تا مدت‌ها آهنگ درپیت بخوانید و کسی به کسی نباشد.

۶. نوازندگی اگرچه از جهاتی از خوانندگی ساده‌تر است، اما از جهات بسیاری هم از خوانندگی سخت‌تر است. یک نوازنده نمی‌تواند مثل یک خواننده گلویش را پاره کند یا اگر در اجرا کم آورد، با بالا و پایین پریدن جبران مافات نماید. یک نوازنده حرفش را تنها و تنها با سازش می‌زند. نوازندگی مثل خوانندگی پدیده‌ای ارثی نیست و نیاز به آموزش و اکتساب دارد. اگر می‌خواهید نوازندگی کنید لااقل دو جلسه کلاس بروید.

۷. تیپ ظاهری شما، باید علاوه بر این‌که نشانگر شخصیت والای شماست، نمایانگر سبک موسیقایی‌تان نیز باشد. اگر می‌خواهید در سبک‌های سنتی کار کنید، باید موهایی بلند ـ که شانه‌کرده‌اش تا ناف می‌رسد ـ‌ داشته باشید و ریش‌تان ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر طول داشته باشد. اگر می‌خواهید در سبک‌های غربی یا سبک‌های پاپ فعالیت کنید، باید موهایی وزوزی و افشان و ته‌ریشی ملایم داشته باشید.

۸. حتی اگر جد اندر جد مطرب و مزقانچی بوده‌اید، یادتان باشد در مصاحبه‌ها بگویید خانواده‌ای سنتی و مذهبی داشته‌اید که با کار کردن موسیقی مخالف بوده‌اید و شما بر اثر عشق و علاقه زیاد و غیرقابل کنترلتان به هنر موسیقی، همه خطرها را به جان خریده بوده‌اید.

۹. اگر مدتی گذشت و کار تازه‌ای ارائه ندادید، بگویید مدتی است مشغول تحقیق و تتبع در باب مسائل نظری موسیقی هستید و به زودی می‌خواهد با دستی پر بازار را بترکانید. اگر در اثر تازه‌تان گند زدید بگویید مشغول آزمون تجربه‌های تازه و گشاد کردن افق‌های نو هستید و مترصد فرصتید تا با استفاده از نتایج آن تحقیقات و به کار بستن این تجربه‌ها در افق نوی که گشوده‌اید بازار را بترکانید.

۱۰. آهنگ‌سازی کاری است سخت، پیچیده و هنرمندانه که علاوه بر شعور و استعداد، به تجربه و دانش نیز نیاز دارد و جنگولک‌بازی را در آن راه نیست. پس به شما هنرجویان عزیز توصیه می‌کنیم گرد این رشته نگردید و با خوانندگی یا حداکثر نوازندگی حال کنید و عرصهٔ آهنگسازی را به برکت وجود خود مفتخر نفرمایید.



comment feed یک پاسخ به ”طرب اندر طرب“

  1. hadi

    مزقون چی: مزقون چی به نوازنده ی ساز یا آلت موسیقی اطلاق میگردد. لطفا اصلاح نمایید