فیروزه

 
 

شیش بعد از ظهر

از این پس تقریباً هرچند وقت یک‌بار مروری داریم بر بی‌اهمیت‌ترین اخبار فرهنگی و هنری چند وقت گذشته. از آنجا که این مرور غالباً بین ساعت‌های یک ظهر تا چهار بعد از ظهر انجام می‌گیرد نام این ستون را «شیش بعد از ظهر» گذاشته‌ایم. امید که استفاده گردد.

کفران نعمت و موارد دیگر
در خبرها آمده بود که بهمن قبادی کارگردان خیلی خیلی سرشناس جهانی که در بر حسب اتفاق در ایران به دنیا آمده است، دارد فیلم جدیدش را جلوی دوربین می‌برد. تا اینجای کار را خدا به خیر گذرانده است، اما از اینجا به بعدش واویلاست. اول اینکه اسم فیلم جدیدش «آخرین شعر کرگدن است». اگر اقبال یار بهمن قبادی باشد، انجمن شاعران ایران و قائم‌مقام وزارت ارشاد در امور شعری و دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی، به این توهین به مقام شعر و شاعری اعتراض نخواهند کرد. اما باز اگر می‌بود «آخرین مجموعه شعر قناری» یا «جشنواره شعر طاووس‌ها» یا لااقل «شب شعر پلنگ» البته بهتر بود و خدا را خوش می‌آمد. درست است که حیوان حیوان است، اما از قدیم در قفس کسی کرکس و کرگدن و موجودات مهیب دیگر نبوده است. اما این شعر آخر کرگدن، بازیگر مورددار نیست که نداشته باشد: بهروز وثوقی مشهور به ب. و. ، داریوش اقبالی مشهور به داریوش، آرش نداف مشهور به آرش و از همه فجیع‌تر مونیکا بلوچی مشهور به مالنا. یعنی فقط شهره آغداشلوی مشهور را کم داشت.

از کسانی که با مونیکا بلوچی آشناییت ندارند، خواهشمندیم ایشان را یا لااقل عکس‌هایشان را در گوگل سرچ و اینها نکنند که ممکن است در اثر مشاهده مناظر مربوطه، احساس کنند باید کفن‌پوش به خیابان بریزند.

اما نقض غرض را داشته باشید. شنیده‌ها حاکی است بانو بلوچی از آنجا که نقش همسر ب. و. را بازی می‌کنند – که از همین‌جا خوش به حالش – در بخش اعظم فیلم با حجاب مرسوم زنان ایرانی، یعنی مانتو و روسری و حتی چادر ظاهر شده‌ است.

من نمی‌دانم چی بگویم. خب، آخر برادر من، اگر قرار است بازیگر باحجاب در فیلمت بازی کند، دیگر چرا راه دور می‌روی؟ مگر ما خودمان بازیگر نداریم؟ اما اگر از آن‌ور آب بازیگر می‌آوری، چرا دیگر کفران نعمت می‌کنی؟ توضیح بیشتر جایز نمی‌باشد.

جزئیات بن‌لادن
شاید عنوان این خبر سیاسی باشد، اما بخدا محتوای آن کاملاً هنری است:
یک کارشناس خبره، جزئیات کشته شدن عکس بن‌لادن را افشا کرد. این کارشناس ضمن تشریح کلیه مراحل انجام این عملیات، گفت: «در این عملیات پیچیده چندین و چند کارشناس خبره و خبره‌تر دخالت داشته‌اند.» وی مراحل این عملیات را به شرح زیر اعلام کرد:

«ابتدا یک کارشناس مجرب، با کلیک روی آیکون برنامه photoshop در روی دستکتاپ کامپیوتر مرکزی اداره مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات آمریکا، این برنامه را اجرا کرده است. بعد از روی منوی برنامه، روی عبارت file کلیک و شاخه open را باز کرده است. این مراحل با رعایت کلیه مراتب و ملاحظات امنیتی انجام گرفته است. سپس کارشناس مجرب‌تر، از روی درایو D عکس benladen08.jpg را انتخاب و باز کرده و سپس با احتیاط کامل عکس jasad.jpg را نیز از درایو E انتخاب و آن را نیز درست در کنار عکس قبلی باز کرده است. از اینجا به بعد تیم ضربت وارد عملیات شده و با بهره‌گیری از یک کارشناس خیلی مجرب‌تر و با استفاده از امکانات شاخه layer ذیل عکس benladen08.jpg را با ظرافتی باورنکردنی به فوق عکس jasad.jpg الصاق کرده است. سپس بدون فوت وقت، با استفاده از امکانات adjustments موجود در شاخه image عملیات را به سرانجام رسانده و عکس مقتول را تهیه کرده است.»

گفتنی است این اولین بار در تاریخ است که دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده،‌ هنوز عکس جسد خشک‌نشده، جزئیات عملیات را افشا می‌کند.

اظهارات فعال
خبرگزاری مهر با آقا یا خانمی به نام «گلپایگانی» که ایشان را «فعال تجسمی» نامیده، مصاحبه کرده است. البته از ماهیت اظهارات خانم یا آقای گلپایگانی چنین مستفاد می‌شود که ایشان «آقای» هستند. به خاطر این‌که تقریباً کلیه سخنان‌شان جهان‌شمول، هستی‌شناسانه، بنیادپرور، کل‌اندیش، و خفن‌تراز است و چیزی نمانده که تکلیفش در این اظهارات روشن نشده باشد.

ایشان گفته‌اند «وقتی از هنر مقاومت سخن به میان می‌آید بیش از هر چیز مفهوم ستیز با استثمار و جنگ با متجاوزگران به وطن و سرزمین به ذهن انسان متبادر می‌شود، در حالی‌که این هنر با مفهوم گسترده‌تری همچون مبارزه با دروغگویی، خیانت، کسب غیرحلال و سایر ناراستی‌ها را در برمی‌گیرد.» البته ما نمی‌دانیم احتمالاً آقای گلپایگانی علاوه بر فعال بودن در تجسمی، جزو مدیران و متولیان فرهنگی مملکت هم هستند یا نه. اما دعا می‌کنیم باشند و در سال جاری، بنیاد روایت یا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یا حداقل حوزه هنری خودمان، یک «کنگره شعر مبارزه با کسب غیرحلال» و یک «فستیوال بین‌المملی انیمیشن مبارزه با خیانت» و یک «جشنواره موسیقی سایر ناراستی‌ها» برگزار کند.

ایشان در ادامه فرموده‌اند: «هنرمند می‌خواهد در تمام آثار خود به دنبال نفی زشتی‌ها و هر گونه نادرستی باشد، پس با تأثیرپذیری از محیط پیرامون خود، مقاومت در برابر این مسائل را به عنوان خمیره‌ای اساسی در کار خود نهادینه کرده و آن را در اثر خود منعکس می‌کند.» این «نهادینه کردن خمیره و انعکاس آن در اثر» در حقیقت مهم‌ترین تکنیک هنر مقاومت است. من خودم سراغ دارم هنرمندی را که خمیره‌ می‌سازد، اما از نهادینه‌ کردن آن ناتوان است. کم نیستند هنرمندانی که خمیره تولید می‌کنند و نهادینه‌اش هم می‌کنند، اما از عهده منعکس کردن آن در اثر برنمی‌آیند. یعنی باید همه اینها باشند تا اتفاقی بیفتد و این اظهارات مشت محکمی است بر دهان آنها که می‌خواهند این‌گونه القا کنند که هنر مقاومت و اینها غنای تکنیکی ندارد. غنا بیشتر از انعکاس خمیره نهادینه‌شده در اثر؟

این فعال تجسمی در ادامه و در فرازی بسیار مهم، وظیفه هنر مقاومت را بیان می‌کند. ایشان می‌فرماید: «شناسایی نقاط مشترک انسانی وظیفه اصلی هنر مقاومت است و موجب می‌شود تا با زبان ماندگار و تأثیرگذار خود نگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.» در تأیید این بیانات یکی از کارشناسان حوزه بیولوژی گفت: «شناسایی نقاط مشترک انسانی اساساً از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر در طول تاریخ بوده است و بشر در این مدت به نتایج خوب و قابل توجهی رسیده است، که البته به حسب مورد زن و مرد با هم تفاوت دارد.» و البته استاد گلپایگانی در ادامه صحبت‌های خود بر این نکته نیز انگشت صحت می‌گذارد: «هنر مقاومت زبان ویژه و خاصی نمی‌خواهد، بلکه مفهوم واحدی است که قابلیت ارائه در همه فرهنگ‌ها را دارد، هنری است ریشه‌دار در ذات همه انسان‌ها.»

فحش و وقت
می‌خواستیم درباره فحش‌های تهیه‌کننده فرهیخته سینما ح. ف. مشهور به حسین فرح‌بخش به رئیس انجمن منتقدان سینما هم حرف بزنیم که همکاران اشاره کردند وقت تمام شده.



comment feed ۳ پاسخ به ”شیش بعد از ظهر“

  1. رها

    جالب بود… لطفا به محتوی هنری و طنز سایر حوزه های خبری از نوع ایرانی بیشتر هم توجه کنید…

  2. حسین

    احســـــــــــــــــنت!
    آفریـــــــــــن به این برادر عزیز آقای مهدی نژاد. بالاخره یک مطلب با ارزش و متعهدانه خواندیم.
    البته در خصوص قضیه ی «قبادی» و سایر […] عرصه ی فیلم سازی » فرهادی و کیارستمی و پناهی و مهرجویی و کیمایی و کاهانی» این نمونه ها بسیار است.

  3. محمّد نقیان

    دم مولانا مهدی‌نژاد گرم[گل]