فیروزه

 
 

نشریه بریتانیایی زیباشناسی

«انجمن بریتانیایی زیبایی‌شناسی(۱)» مدت‌هاست در حوزه فعالیت‌های زیبا شناسانه خود دست به انتشار نشریه «بریتانیایی زیبا شناسی» زده است. در بخش معرفی نشریه می خوانیم: «این نشریه در سال ۱۹۶۰ پایه گذاری شده که دارای ساختاری بین‌المللی است و در باب زیبایی شناسی و فلسفه هنر به بحث و تبادل نظر می‌پردازد. این نشریه برای تقویت مطالعات، تحقیقات و مباحث هنرهای ظریف و گونه‌های مرتبط آن از دیدگاه فلسفی سازماندهی شده است.

“نشریه بریتانیایی زیبا شناسی” چهار بار در سال؛ یعنی در ژوئن، آوریل، جولای و اکتبر به چاپ می رسد. مقالات به روز و پر محتوای این نشریه با قضاوت زیبا شناسانه و رعایت اصول نقد هنری در باب موضوعات گسترده‌ای چون هنرهای بصری، ادبیات، موسیقی، رقص، فیلم و معماری نگارش یافته است».

آدرس دقیق این سایت bjaesthetics.oxfordjournals.org می‌باشد و از بخش‌های گوناگونی چون معرفی نشریه، نحوه تماس با دست‌اندر‌کاران نشریه، اشتراک، شماره جدید نشریه، آرشیو شماره‌های پیشین، معرفی هیأت تحریریه، کپی‌رایت، ارسال نشریه، نصب نرم افزار XML RSS Feed، بخش Cite track و … تشکیل شده است.

سایت این نشریه هر چند وقت یک‌بار به روز می‌شود که آخرین تاریخ آن برای ۱۵ مارس ۲۰۰۷ می‌باشد.

از جمله خدماتی که این سایت به بازدید کنندگان خود ارائه می‌دهد، نحوه اشتراک نشریه، دستیابی روز آمد به مقالات و ذخیره آن، جست‌و‌جوی تقسیم بندی شده‌ی موضوعات، نویسندگان و اهم مقالات در سیستم Cite Trac، نحوه چاپ و …. می‌باشد؛ برای نمونه، در بخش چاپ می‌توانید از کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و دیگر برنامه-های درج شده در این سایت پرینت بگیرید. از دیگر خدمات این سایت نصب نرم افزار Rss Reader است. بااستفاده از این برنامه به سادگی امکان دانلود و یا چاپ مطالب نشریه در اختیار شما قرار می گیرد.

در بخش معرفی نشریه با ۵۰ مقاله که بیشترین خواننده و بازدید کننده داشته است رو‌به‌رو می‌شویم. این ۵۰ مقاله به صورت ۵‌تایی مرتب شده است که اولین آن از جدیدترین شماره‌ی نشریه انتخاب شده است. از جمله این مقالات می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد: الف) کانت و زیبا شناسی طبیعت نوشته الکساندر روجر؛ ب) ملودی و جنبش استعاری نوشته رافائل دی کلرگ؛ ج) زیبایی‌شناسی و جهان پهناور نوشته جیمز شلی؛ د) لذت‌های تراژدی مستند نوشته استیسی فرند و … با کلیک بر هر عنوان می‌توانید متن کامل مقاله را مشاهده کنید.

در بخش Subject Areas نشریه زیبا‌شناسی می‌توانید دانشگاه، مؤسسه و یا سایت هنری و فرهنگی خود را معرفی کنید. تخفیف ۱۰% برای آن‌ها که ۲ آگهی و تخفیف ۳۰% برای آن‌ها که ۴ آگهی برای درج در این نشریه دارند از دیگر ویژگی‌های این نشریه است.

در بخش Current Issue تصویر آخرین شماره این نشریه که متعلق به آوریل ۲۰۰۷، شماره‌۲، جلد ۴۷ می‌باشد را مشاهده می‌کنیم. در این صفحه بخش‌هایی چون:‌الف) مقالات؛ ب)مرور کتب؛ ج) کتب رسیده؛ د)نشریات رسیده؛ ه)شماره‌های پیشین نشریه. دیده می شود که با کلیک بر این تیترها وارد بخش‌های مختلفی از این نشریه شویم.

در بخش Information For Authors اطلاعاتی درباره نگارش مقاله و شرایطی که در نحوه نگارش آن باید احراز شود، بیان شده است؛ برای نمونه نوشته مورد نظر از ۷۵۰۰ کلمه تجاوز نکند یا مراجع و منابع و نقل قول‌ها کاملاً مشخص شود و …

مقالات خود را می توانید به آدرس پستی پروفسور پیتر لامارک۶ در واحد فلسفه دانشگاه یورک یا آدرس الکترونیکی او؛ (P.V.Lamarque@york.ac.uk) بفرستید.

مطالب رسیده نخست از ذره بین انجمن زیبا شناسی و سپس هیأت داوری نشریه آکسفورد می‌گذرد تا با صلاحدید آقای لامارک سردبیر این نشریه، چاپ شود. بنابراین تصمیم گیری برای چاپ هر مطلب، حدود ۷ روز طول می‌کشد.

در بخش cite track، فهرست موضوعات، نویسندگان و مقالات این نشریه برای تمام خوانندگان رده بندی شده است. چنانچه در این بخش ثبت نام کنید، هنگام انتشار نشریه جدید، فهرست موضوعات، نویسندگان و عناوین مقالات به آدرس الکترونیکی شما فرستاده خواهد شد.

در بخش آرشیو نشریه نیز مطالب کامل شماره‌های اکتبر ۲۰۰۵ تا آوریل ۲۰۰۷ قابل دسترسی است. برای دستیابی به شماره‌های پیش از ۱۹۹۶ باید به بخش آرشیو دیجیتال بروید و مراحلی را بگذرانید. شماره‌های جولای ۲۰۰۵ تا ۱۹۶۰ هم از راه سیستم PDF قابل دسترسی است. در بخش Supplements نیز می‌توانید ویژه نامه‌ها و ضمایمی که این نشریه منتشر می کند را مطالعه کنید.

پی نوشت:

۱. british-aesthetics.org

۲. Alexander Rueger.

۳. Rafael De Clerg.

۴. James Shelley

۵. Stacie Friend

۶. Peter Lamarque