فیروزه

 
 

همهٔ آنچه که می‌خواهید دربارهٔ نویسندهٔ محبوب خود بدانید

گاهی خبر انتشار دوبارهٔ کتابی که سال‌ها در بازار نایاب بوده است و برای خواندنش همیشه مجبور بودی که آن را از کتابخانه امانت بگیری و سال‌ها منتظر انتشار دوباره آن بوده‌ای بسیار بیشتر از خبر ده تا کتاب چاپ اول و تازه خوشحال کننده است. حالا یکی از این کتاب‌ها دوباره ( پس از بیست سال‌) منتشر شده است: هفت صدا

هفت صدا حاصل گفت‌وگوهای مفصل ریتا گیبرت با هفت نویسنده و شاعر بزرگ آمریکای لاتین است. نویسندگانی که جملگی از شهرتی جهانی برخوردارند و آثارشان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و برندهٔ جایزه‌های مهم و معتبر ادبی مثل جایزهٔ نوبل شده‌اند. این هفت نفر عبارتند از: پابلو نرودا، خورخه لوئیس بورخس، میگل آنخل آستوریاس، اکتاویو پاز، خولیو کورتاسار، گابریل گارسیا مارکز و گی‌یرمو کابررا اینفانته.

ریتا گیبرت در خلال این گفت‌و‌گوهای مفصل -‌که هر کدام حداقل سی چهل صفحه‌اند و بعضی‌ها به بیش از صد صفحه هم رسیده‌اند‌- به ابعاد گوناگون ذهنی و شخصیتی هر یک از این شاعران و نویسندگان سرک کشیده است. از بحث درباره تک‌تک آثار این نویسندگان و چگونگی خلق هر یک از این آثار گرفته تا بحث‌های اجتماعی و سیاسی و نوع روابط و مناسبات شخصی و خانوادگی نویسنده و حتی رابطهٔ آنها با دیگر نویسندگان و شاعران بزرگ آمریکای لاتین و… . پس از خواندن این کتاب دیگر چیزی نیست که درباره نویسندهٔ محبوبتان ندانید.

یکی از بخش‌های بسیار جذاب کتاب مقدمه‌های سه چهار صفحه‌ای است که ریتا گیبرت برای ابتدای هر مصاحبه نوشته است. نوعی معرفی و درآمد برای ورود به دنیای یک نویسنده با نثری دلنشین که نشان از آشنایی کامل و تسلط گفت‌و‌گو کننده بر آثار و احوال این نویسندگان و شاعران دارد.

به هر حال اگر از علاقه‌مندان شعر پابلو نرودا یا اکتاویو پاز هستید یا نویسنده محبوبتان گابریل گارسیا مارکز است، یا دوست دارید سری به هزارتوهای بورخس بزنید خواندن هفت صدا را در اولین فرصت ممکن از دست ندهید.

* هفت صدا/ مصاحبه ریتا گیبرت با هفت نویسنده آمریکای لاتین/ ترجمه: نازی عظیما/ ناشر: نشر آگه پاییز ۱۳۸۷