فیروزه

 
 

پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۸۷

پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ هجری خورشیدی
۱۰ آوریل ۲۰۰۸ میلادی
۳ ربیع الثانی ۱۴۲۹ هجری قمری

چهار درگذشت در تاریخ فرهنگی- هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۱۵ سال پیش در چنین روزی محسن صبا، نویسنده‌ی ایرانی، درگذشت. دکتر صبا نخستین کتاب فارسی در زمینه‌ی کتاب و کتاب‌داری را با عنوان «اصول فن کتاب‌داری و تنظیم عمومی و خصوصی» تالیف کرده است.

۲۱ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی ارسکین کالدول، نویسنده آمریکایی، درگذشت. «جاده تنباکو» از آثار اوست.

۷۷ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی جبران خلیل جبران، نویسنده و شاعر و نقاش عرب، درگذشت. «پیامبر و دیوانه» از آثار اوست.

و ۵۶ سال پیش در چنین روزی صادق هدایت درگذشت.

❋ ❋ ❋

صادق هدایت

صادق هدایت، نویسنده‌ی تاثیرگذار ایرانی، در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی در تهران و در خانواده‌ای صاحب‌منصب متولد شد. در دارالفنون تحصیل کرد و مدتی بعد به فرانسه اعزام شد تا مهندسی بخواند، اما درس را جدی نگرفت و بیش از هر چیز به هنر معاصر و به ویژه داستان علاقه نشان داد. هدایت داستان معاصر جهان را به خوبی می‌شناخت و با باورهای توده‌ی مردم نیز آشنایی بسیار داشت؛ حاصل این دانش و آگاهی و پشت‌کار و استعداد بی‌نظیر او پدید آمدن داستان‌هایی است که همچنان درخشان‌ترین داستان‌های ایرانی شناخته می‌شوند. درون‌گرایی و مرگ‌اندیشی از بارزترین ویژگی‌های داستان‌های هدایت به شمار می‌آیند.

انتشار «بوف کور» در سال ۱۳۱۵ هدایت را به عنوان یکی از شاخص‌ترین نویسندگان سورئالیست معرفی کرد؛ نویسنده‌ای که حرف‌های بسیار برای گفتن داشت و ابزار گفتن را به خوبی می‌شناخت.

«سه قطره خون» و «سگ ول‌گرد» از جمله آثار اوست.

صادق هدایت در سال ۱۳۳۰ در پاریس به زندگی خود پایان داد.