فیروزه

 
 

شنبه؛ ۲۵ اسفند ۱۳۸۶

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶
۱۵ مارس ۲۰۰۸
۷ ربیع الاول ۱۴۲۹

سه تولد و یک درگذشت در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۷۰ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی گلوبر روشا، فیلمساز برزیلی متولد شد. روشا از بنیانگذاران سینمای جدید و مستقل برزیل است. «خدای سیاه» و «شیطان مو طلایی»از ساخته های اوست.

۱۰۱ سال پیش در چنین روزی از سال شمسی، پروین اعتصامی، شاعر معاصر ایرانی متولد شد. اشعار اعتصامی به سبک شاعران قرن پنجم و ششم به ویژه ناصر خسروست.

۱۰۸۸ سال پیش در چنین روزی از سال قمری علی بن محمد تنوخی، شاعر و ادیب قرن چهارم درگذشت. تنوخی علاوه بر شاعری به سخنوری نیز مشهور بود.

و ۱۷۸ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی پل یوهان هایسه، نویسنده آلمانی، متولد شد.

❋ ❋ ❋

پل یوهان هایسه

پل یوهان لودویک فون هایسه در سال ۱۸۳۰ در برلین متولد شد.

در دانشگاه برلین و بن در رشته واژه شناسی تا مقطع دکترا تحصیل کرد و مدتی نیز در جنوب ایتالیا درباره زبان و فرهنگ منطقه تحقیق کرد.

هایسه نویسنده ای پرکار بود و رمان ها و نمایشنامه های بسیاری از او به جای مانده است. او در ترجمه نیز چیره دست بود و از شاعران ایتالیایی، به ویژه جوزپه جوستی و جیاکو مولیو پاردی آثاری به آلمانی ترجمه کرده است.

رمان «آرابیاتا» از مشهورترین آثار اوست.

پل یوهان هایسه در سال ۱۹۱۰ «به پاس هنر کامل و آراسته و آرمانخواهی‌اش که در بررسی زبان از خود نشان داده و برای بزرگداشت از فعالیت‌های مهمش به مثابه شاعری غزلسرا و هنرمند، رمان نویس و نویسنده داستان های کوتاه» برنده جایزه نوبل معرفی شد.

* Paul Johann Ludwig von Heyse