فیروزه

 
 

مزد ترس

فرانسه (هانری ژرژ کلوزو) کارگردان: کلزو فیلم‌نامه: ژروم ژرونیمی و کلوزو، بر مبنای رمانی نوشته ژرژ آرنو فیلم‌بردار: آرمان تیرار موسیقی: ژرژ اوریک بازیگران: ایر مونتان، شارل واند فولکولولی، پتروان آیک و ورا کلوزو، سیاه و سفید ۱۵۶دقیقه

– «ماریو» (مونتان)، «ژو» (وانل)، «لوییجی» (لولی) و «بیمبا» (وان آیک) در ازای مقدار زیادی پول و برای خاموش کردن آتش سوزی یک چاه نفت در یکی از دهکده های فقیر نشین آمریکای مرکزی، دو کامیون حامل نیتروگلیسیرین را در جاده ای طولانی و خطرناک حمل می کنند.

– علاقه کلوزو به ایجاد ترس و غافلگیری این بار با طرحی همراه شده که عنصر تعلیق را نیز در بالاترین حدی که می توان تصور کرد ایجاد می کند. سفر تشنج آفرین چهار مرد با کامیونهای حاوی نیترو گلیسیرین در جاده های پیچ در پیچی که هر قدم آن با موقعیت ترس آور و پیش بینی نشده ای همراه است، شباهت زیادی به تونل های وحشت پارکهای تفریحی دارد. کلوزو با توسل به نبوغ خود از تله های مزاحم بسیاری (مثل پس زمینه های اجتماعی شخصیت ها و اعتراض علیه نظام سرمایه داری) به سلامت می رهد و فیلمش را بیش تر بر زمینه پیچیدگی روحی انسان و دید بدبینانه و سیاه درباره بیهودگی تلاش در مقابله با تقدیر بنا می نهد در سال ۱۹۷۷ به کارگردانی ویلیام فرید کین بازسازی می شود اما مورد توجه قرار نمی گیرد.