ندارها دومین اثر بلند سینمایی محمد رضا عرب است که میتوان آن را یک سر و گردن از اثر قبلی او «آخرین ملکهٔ زمین» بالاتر دانست. علیرضا طالب زاده در مقام نویسنده ایدهای جذاب را موتور محرّک فیلم قرار داده تا داستان تلاش سه جوان از طبقه فقیر و تنگدست جامعه را روایت کند که برای کمک به نیازمندان خطر کرده و از افراد متمول و ثروتمند جامعه دزدی میکنند.
داستان و ایدهٔ ندارها را میتوان نزدیک به آثار مشهوری همچون «رابین هود» و «بانی و کلاید» دانست که در دهههای پیشین سینمای ایران هم سابقه داشته و جذابیت خط داستانیاش مخاطب را بر روی صندلی سینما مینشاند. شدت فقر و شرایط سخت زندگی از یک سو و انباشت ثروت و ظلم از سوی دیگر موجب میشود شخصیتهای اصلی فیلم برای فرار از شرایط موجود تا پای جان خطر کنند و به نوعی واسطه روزی بین خلق و خداوند شوند. این موضوع را مهری (هانیه توسلی) به عنوان راوی و اول شخص در شروع فیلم در مونولوگی میگوید که «…اون میگفت خداوند فرصت رو به هر کسی نمیده که کمک کنه، مشکل ما از اونجا شروع شد که خواستیم این فرصت رو به زور از خدا بگیریم…» ادامه…