فیروزه

 
 

تکنیک‌های آخر بازی

امید مهدی نژادبلبلی خون دلی خورد و گلی حاصل کرد
باد غیرت به صدش خار پریشان‌دل کرد
طوطی‌ای را به خیال شکری دل خوش بود
ناگهش سیل فنا نقش امل باطل کرد
قرهٔالعین من آن میوه‌ی دل یادش باد
که چه آسان بشد و کار مرا مشکل کرد
ساروان! بار من افتاد، خدا را مددی
که امید کرمم همره این محمل کرد
روی خاکی و نم چشم مرا خوار مدار
چرخ فیروزه طرب‌خانه از این کهگل کرد
آه و فریاد که از چشم حسود مهِ چرخ
در لحد ماه کمان‌ابروی من منزل کرد
نزدی شاه رخ و فوت شد امکان حافظ
چه کنم بازی ایام مرا غافل کرد

❋ ❋ ❋

تفسیر: ای صاحب فال! بدان و آگاه باش که اتفاق بدی افتاده است. بلبلی از بازنشستگان تأمین اجتماعی، خون دلی خورده بود و بعد از عمری تلاش و زحمت، گلی حاصل کرده بود. اما ناگهان باد تنومند و متعصبی با صد عدد خار به سراغ او آمده و دل او را پریشان کرده است. از طرف دیگر طوطی‌ای در این وضعیت گرانی و تورم دو رقمی دل خودش را با خیال مقداری شکر خوش کرده بود، اما ناگهان سیل آمده و خیال شکر او خیس شده و دیگر قابل‌استفاده نمی‌باشد. از طرف دیگر قرهٔالعین – که از میوه‌های کمیاب و پرخاصیت بوده و خوردن آن هزار و یک درد بی‌درمان را دوا می‌کند – به شکل معجزه‌آسایی آسان شده و کارها را مشکل کرده است. حال در این وانفسا که از یک‌سو قیمت مسکن سر به فلک گذاشته و از سوی دیگر مایحتاج اولیه‌ی مردم نایاب و بلکه کمیاب شده است، تو توقع داری جناب ساربان – که مسئول هدایت سیستم اجرایی و اقتصادی مملکت است – فقط به خاطر این‌که بار تو افتاده است، کاروان را متوقف نماید؟ زکی خیال باطل!

با این‌همه بدان و اگاه باش که نباید امید خودت را از دست بدهی و تا آخرین قسمت، تلاش و کوشش نمایی. همچنین به یاد داشته باش که چهره‌ی خاکی و نمِ چشم کسی را تحقیر نکنی، چرا که چرخ بسیاری از سایت‌ها از همین طریق می‌چرخد و برای مثال همین سایت فیروزه هم از این طریق به حیات طرب‌انگیز خود ادامه می‌دهد.

در ادامه به بازی شطرنج روی می‌آوری و سعی می‌کنی با شاه خود، رخ حریف را بزنی. اما وزیر او مدافع رخ است و تو باید نخست پیاده‌ی خانه‌ی f5 را حرکت دهی و اسب حریف را تهدید نمایی و پس از حرکت او، از فضای ایجاد شده استفاده نموده و فیلت را از آچمز بیرون آورده و با آن پیاده‌ی بی‌دفاع خانه‌ی b7 را تهدید کنی و با این حرکت انحرافی، وزیر حریف را به عقب‌نشینی و دفاع از پیاده‌ی یادشده وادار کنی و بعد از آن با کیش‌های بی‌هدف و مکرر خود، حریف را گیج نمایی و بعد از آن‌که گیج شد و حرکت اشتباهی انجام داد، با شاهت رخ او را بزنی.

پس ای صاحب فال! بدان و آگاه باش که هر سختی مقدمه‌ی آسانی است و به یاد داشته باش که اگر بازی ایام تو را غافل کند، مثل بلبل و طوطی یاد شده بدبخت می‌شوی. پس همیشه به یاد خدا باش و قبل ار هر حرکت فکر کن و سعی کن تکنیک‌های آخر بازی را نیز بیشتر مطالعه کنی.