فیروزه

 
 

پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷

پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ هجری خورشیدی
۱ می ۲۰۰۸ میلادی
۲۴ ربیع الثانی ۱۴۲۹ هجری قمری

دو تولد و سه درگذشت در تاریخ فرهنگی- هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۱۰۴ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی آنتونی دور ژاک، موسیقیدان چک، درگذشت.

۱۰۸ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی اینیا تسویه، نویسنده ایتالیایی، متولد شد.

۱۳۰ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی آرام خاچاتوریان، آهنگساز گرجستانی، درگذشت.

۵۹۲ سال پیش در چنین روزی از سال قمری سیدقاسم الانوار، شاعر عهد تیموری، درگذشت. از الانوار یک دفتر غزل و چندین مثنوی به جای مانده است.

و ۹۹ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی یانیس ریتسوس، شاعر یونانی، متولد شد.

❋ ❋ ❋

یانیس ریتسوس

یانیس ریتسوس، از مشهورترین شاعران یونانی معاصر، در سال ۱۹۰۹ در مونوم واسیا متولد شد. در کودکی برادر و مادرش را بر اثر بیماری سل از دست داد و با بیماری پدر و بستری‌شدنش در تیمارستان و در پی پدر بستری شدن خواهرش، به شدت تنها شد. ریتسوس در هفده‌سالگی به آتن رفت و برای امرار معاش به کارهای مختلفی پرداخت، اما با دیدن نشانه‌های بیماری سل به خانه پدری بازگشت و برای چهار سال در آسایشگاه بستری شد. پس از بهبودی بار دیگر به آتن رفت و به تشکیلات چپ پیوست. نخستین کتاب رینسوس با عنوان «تراکتور» در سال ۱۹۳۴ منتشر شد و دومین کتابش با نام «اهرام» در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسید. ریتسوس در دوران جنگ جهانی به نهضت مقاومت یونان پیوست و همواره در اندیشه آزادی کشورش از هر نوع استبدادی بود. جایزه بزرگ شعر فرانسه و جایزه شعر کنکول زوت از جمله جوایز بی‌شماری است که ریتسوس در طول سال‌های شاعری‌اش دریافت داشته است.

ریتسوس که از کودکی با نقاشی و موسیقی و اساطیر یونان آشنا شده بود از این دانسته‌ها در شعرش بهره بسیار گرفت و به عنوان یکی از لطیف‌ترین و عمیق‌ترین سرایندگان شعر معاصر جهان نام خود را به ثبت رساند.

«مرد با گل میخک» و «رودخانه و ما» از دیگر آثار اوست.

یانیس ریتسوس در یازدهم نوامبر سال ۱۹۹۰ درگذشت.

* Yiannis Ritsos