فیروزه

 
 

دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۸۶

دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ هجری خورشیدی
۹ مارس ۲۰۰۸ میلادی
۲ربیع الاول ۱۴۲۹ هجری قمری

یک تولد و سه درگذشت در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۲۰ سال پیش در چنین روزی از سال شمسی عبدالحمید عرفانی، شاعر معاصر پاکستانی، درگذشت. عبدالحمید عرفانی سال‌ها در ایران زیست و در شعر فارسی تبحر داشت.

۱۳۶ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی جوزپه ماتسینی، فیلسوف ایتالیایی درگذشت. ماتسینی به ایجاد جمهوری متحد بشری اعتقاد داشت.

۱۵۹ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی ژاژ سورا، نقاش فرانسوی متولد شد. سورا از بانیان پست امپرسیونیسم بود. «بیشه» و «یکشنبه تابستانی در تفریحگاه» از آثار اوست.

و ۱۰۵سال پیش در چنین روزی از سال میلادی سوخوو کابیلین، نمایش‌نامه نویس روس درگذشت.

❋ ❋ ❋

سوخوو کابیلین

الساندرو اسیلیویچ سوخوو کابیلین در هفدهم سپتامبر ۱۸۱۷ در مسکو و در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. پدرش سرهنگ بود و مادرش مترجم آثار ادبی فرانسه.

کابیلین رشته فیزیک و ریاضی دانشکده فلسفه دانشگاه مسکو را با نمرات ممتاز در سال ۱۸۳۸ به پایان رساند و به تئاتر علاقمند شد. پوشکین، گوگول و آستروفسکی نویسندگانی بودند که کابیلین با علاقه آثارشان را تعقیب می‌کرد.

در سال ۱۸۳۸ به آلمان رفت، چهار سال در این کشور فلسفه تحصیل کرد و به هگل و فلسفه او بسیار علاقمند شد. برای هفت سال کابیلین متهم به قتل بود و دو بار نیز به این اتهام زندانی شد. تأثیر این اتفاق در آثار کابیلین قابل ره‌گیری است. او در اتهامات تبرئه شد، اما تا پایان عمر از نیش و کنایه در امان نبود و پس از مرگ نیز گروهی از حقوقدانان پرونده او را مطالعه کردند و در پی انجام تحقیقات دریافتند به راستی او هیچ‌گونه نقشی در قتل نداشته است.

کابیلین از نظام حکومتی کشورش بیزار بود و خواسته بود بر سنگ گورش بنویسند: «هرگز در خدمت حکومت نبود.»

آثار کابیلین جذاب و عمیق‌اند. او به بهترین نحوی در آثارش از طنز سیاه بهره برده است. سوخوو کابیلین در دهم مارس ۱۹۰۳ در فرانسه چشم از جهان فروبست.