فیروزه

 
 

امروز، چهار‌شنبه، ۱۵ اسفند ۸۶

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ هجری خورشیدی
۵ مارس ۲۰۰۸ میلادی
۲۶ صفر ۱۴۲۹ هجری قمری

چهار درگذشت در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۵۵ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی سرگیی پروکنیف، موسیقیدان روسی، درگذشت. «عصر فولاد» و «دلقک» از ساخته‌های اوست.

۸۹۹ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی سنت آنشلم، فیلسوف ایتالیایی، درگذشت. آنشلم در زمانی که بیشتر فلسفه را گمراهی می‌دانستند، مبانی فلسفه را راه اثبات وجود «کمال مطلق» می‌دانست.

۱۱۱۴ سال پیش در چنین روزی از سال قمری ثابت بن قره حرانی، فیلسوف و مترجم عراقی، درگذشت. قره حرانی بسیاری از متون علمی یونانی را به عربی ترجمه کرده است.

و ۳۵ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی پرل باک، نویسنده آمریکایی درگذشت.

❋ ❋ ❋

پرل باک

پرل باک در ۲۶ ژوین سال ۱۸۹۲ در شهر هیلزبرو در غرب ویرجنیا متولد شد. پدر و مادرش مبلغ فرقه پرسبایترین بودند و او را در پنج ماهگی به چین بردند. پرل باک در هفده سالگی به آمریکا بازگشت و پس از فارغ‌التحصیلی از کالج دخترانه راندولف میکن بار دیگر به چین رفت. در سال ۱۹۳۰ نخستین رمان خود را با نام «باد شرق، باد غرب» منتشر کرد. «خاک خوب» عنوان دومین رمان پرل باک است. جایزه ادبی پولیتزر در سال ۱۹۳۲ به این رمان تعلق گرفت.

از جمله مهم‌ترین آثار باک نوشتن زندگی‌نامه پدرش با عنوان «فرشته مبارز » و زندگی‌نامه مادرش با عنوان «تبعیدی» در سال ۱۹۳۶ است. پرل باک پیش از این در پی نوشتن مقالاتی انتقادی از هیأت‌های مذهبی کناره گرفته بود.

پرل باک که در یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های تاریخ چین در این کشور زندگی می‌کرد و شاهد وقایع تاریخی بسیاری در چین بود، در آثارش تضاد میان فرهنگ چین و غرب را به خوبی تصویر کرده است. آکادمی نوبل در سال ۱۹۳۸ به سبب «توصیف غنی و حماسی از زندگی روستاییان چین و به سبب زندگی‌نامه‌هایی که شاهکار ادبی محسوب می‌شوند» جایزه نوبل سال را به این نویسنده آمریکایی اهدا کرد.

پرل باک در سال ۱۹۷۳ در ایالت ورمونت آمریکا درگذشت.