فیروزه

 
 

امروز، سه‌شنبه، ۱۴ اسفند ۸۶

سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ هجری شمسی
۴ مارس ۲۰۰۸ میلادی
۲۵ صفر ۱۴۲۹ هجری قمری

سه تولد در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است:

۳۳۰ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی آنتونیو ویوالدی، آهنگ‌ساز ایتالیایی دوران باروک متولد شد.

۳۵۹ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی فرانسوا لاروش فوکو، فیلسوف فرانسوی، متولد شد. فوکو در اثر مشهورش با نام «خاطرات» وقایع سال‌های میانی سده هفدهم میلادی فرانسه را بررسی می‌کند. فوکو دوست‌داشتن خود را چاپلوسانه‌ترین رفتار بشر می‌دانست.

و ۸۶ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی پیر پایو پازولینی، نویسنده و فیلم‌ساز ایتالیایی، متولد شد.

❋ ❋ ❋

پیر پایولو پازولینی

پیر پایولو پازولینی در سال ۱۹۲۲ در بولونیا متولد شد. در هفت سالگی نخستین شعرهایش را سرود، به داستان و به ویژه سینما علاقه‌مند شد و با ناتمام گذاشتن تحصیلاتش در دانشگاه فعالیت سینمایی‌اش را با نوشتن فیلم‌نامه «شب‌های کابریا» برای فدریکو فلینی، آغاز کرد.

سینمای پازولینی آمیزه‌ای از شعر، استعاره، اسطوره و دیالکتیک مارکسیستی است.

فیلم «انجیل به روایت متی» اثر پازولینی از مطرح‌ترین آثاری است که تا کنون درباره عیسی مسیح (ع) به روایت انجیل ساخته شده است.

عموم آثار پازولینی اقتباسی مدرن از آثار کلاسیک ادبی جهانند؛ آثاری چون «ادیپ شهریار»، «افسانه‌های کانتبری» و «هزار و یک شب».

آخرین فیلم پازولینی «سالو» نام دارد که فیلم‌نامه آن را با کمک رولان بارت نوشته است. این فیلم به مثابه بیانیه‌ای است علیه فساد اخلاقی فاشیسم ایتالیا.

پازولینی در کنار فیلم‌سازی مقالاتی معتبر نیز نوشته است؛ از جمله مقاله «سینمای شعر» که در ژوین ۱۹۶۵ در نخستین فستیوال فیلم پزارو ارایه شد و همچنان یکی از مهم‌ترین مقاله‌هایی است که درباره ماهیت شعر گونه‌ی سینما نوشته شده است.

پازولینی در نوامبر ۱۹۷۵ در نزدیکی شهر رم به قتل رسید. بسیاری برآنند که قتل او انگیزه سیاسی داشته است.