فیروزه

 
 

امروز، یک‌شنبه، ۱۲ اسفند ۸۶

یک‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ هجری خورشیدی
۲ مارس ۲۰۰۸ میلادی
۲۳ صفر ۱۴۲۹ هجری قمری

۸۵ سال پیش در چنین روزی مرتضی حنانه، موسیقیدان ایرانی، متولد شد. موسیقی متن سریال «هزار دستان» از مشهورترین ساخته‌های اوست.

۲۳۶ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی فریدریش نوالیس، شاعر آلمانی متولد شد. منظومه «سروده‌های شب» که به سرود رسمی کلیسای پروتستان آلمان بدل شده است از آثار اوست.

۴۷۵ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی میشل دو مونتاین، فیلسوف عهد رنسانس فرانسوی، متولد شد. دمونتاین عقیده داشت روزی که «جامعه» به جای «شاهزادگان» مشوق استعدادها شود، بشر به اوج سعادت خواهد رسید.

و ۷۸ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی دیوید هربرت لارنس، نویسنده انگلیسی، متولد شد.

❋ ❋ ❋

دیوید هربرت لارنس

دیوید هربرت لارنس در شانزدهم دسامبر ۱۸۸۵ در ناتینگهام انگلستان به دنیا آمد. پدرش مردی خشن بود به همین دلیل به مادرش وابسته شد. محبت و وابستگی لارنس به مادر به خوبی در آثارش منعکس است.

لارنس در پی سفرهای بسیار سرانجام مکزیک را برای زندگی انتخاب کرد تا از زندگی صنعتی شده انگلستان دور باشد.

انتشار رمان «فرزندان و دلدادگان» که کم بیش زندگانی خود اوست لارنس را به شهرت رساند. لارنس در آثارش با جامعه و منطق حاکم بر آن سرستیز دارد. او شعر می‌سرود و مقاله نیز می‌نوشت، اما تنها به هنر داستان‌نویسی خود ایمان داشت. لارنس یکی از حساس‌ترین نویسندگان سده‌ی بیستم و یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان انگلیسی است. آثار او حجم و تنوع گسترده‌ای دارند. لارنس که به شدت پایبند احساسات خود بود بی‌پرده می‌نوشت و آزادی انسان را مطلق می‌دانست. او به روان‌شناختی اشخاص داستان‌هایش اهمیت می‌داد و با ارایه تصاویر زنده از رویدادها و مکان‌ها آثار ماندگاری پدید می‌آورد.

«قوس و قزح»، «کفش دوزک» و «مردی که مرده بود» از آثار اوست.

دیوید هربرت لارنس در سال ۱۹۳۰ بر اثر بیماری سل در گذشت.