فیروزه

 
 

امروز، چهارشنبه، ۸ اسفند ۸۶

چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۳۸۶ هجری خورشیدی
۲۷ فوریه ۲۰۰۸ میلادی
۱۹ صفر ۱۴۲۹ هجری قمری

سه تولد و دو درگذشت در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۲۷ سال پیش در چنین روزی صدرالدین محلاتی محقق و شاعر ایرانی درگذشت. صدر الدین محلاتی استاد زبان و ادبیات عرب بود و ضمن تدریس در دانشگاه شعر نیز می‌سرود.

۹۵ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی پل ریکور، فیلسوف فرانسوی، متولد شد. وجودگرایی، پدیدارشناسی و تاویل‌شناسی گرایشاتی است که ریکور به ترتیب به آن‌ها تمایل یافته است. مطالعه ساختارهایی چون فرهنگ، جامعه و زبان مهم‌ترین مساله ریکور است.

۸۲ سال پیش در چنین روزی امیر حسین آریان‌پور، محقق، مترجم و جامعه‌شناس ایرانی متولد شد. ترجمه و تالیف «زمینه جامعه‌شناسی» از آثار اوست.

۱۰۶ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی جان اشتاین بک، نویسنده آمریکایی، متولد شد. اشتاین بک با انتشار «خوشه‌های خشم» به اوج شهرت رسید. او از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکا در فاصله دو جنگ است.

و ۲۲ سال پیش در چنین روزی غلام‌حسین بنان در گذشت:

❋ ❋ ❋

غلام‌حسین بنان

غلام‌حسین بنان در سال ۱۲۹۰ متولد شد. پدرش کریم‌خان بنان‌الدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده محمد تقی میرزا رکنی (رکن‌الدوله) هر دو با موسیقی آشنا بودند. بنان از شش‌سالگی با توصیه استاد نی‌داود خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو تعلیم می‌بیند و در سال ۱۳۲۱ زمانی که روح‌الله خالقی مسئول موسیقی رادیو بود، برای آزمون همکاری به رادیو می‌رود. بنان «درآمد سه گاه» را آغاز می‌کند و صبا با ویولن همراهی‌اش می‌کند. هنوز درآمد تمام نشده است که خالقی از صبا می‌خواهد ویولن را قطع کند و به بنان اشاره می‌کند که «گوشه حصار» را بخواند. بنان بدون مکث «درآمد حصار» را می‌خواند و به «سه گاه» فرود می‌آید. استادی بنان خالقی را به شوق می‌آورد. خالقی او را در آغوش می‌کشد و آینده‌اش را در موسیقی درخشان پیش‌بینی می‌کند.

بنان صدایی لطیف، زیبا و خوش‌آهنگ داشت. در طول فعالیت هنری حدود ۴۵۰ آهنگ اجرا کرد. «الهه ناز» از معروف‌ترین آثار اوست.

استاد بنان در سال‌های پایانی عمر به دلیل بیماری و از دست‌دادن بینایی فعالیت چشمگیری در هنر نداشت و در سال ۱۳۶۴ در ۷۴ سالگی در گذشت.