فیروزه

 
 

دو‌شنبه، ۶ اسفند ۸۶

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ هجری خورشیدی
۲۵ فوریه ۲۰۰۸ میلادی
۱۷ صفر ۱۴۲۹ هجری قمری

دو تولد و سه درگذشت در تاریخ فرهنگی- هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۵۴ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی ویلیام رالف اینگ، فیلسوف انگلیسی درگذشت. اینگ نادانی‌ها و بیدادگری‌های زمانه را نکوهش می‌کرد و تعلیمات حضرت عیسی (ع) و نظریه نو افلاطونی را برای زندگی روزانه لازم می‌شمرد. «‌دین و دانش» و «آزادی» از آثار اوست.

۱۱۹ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی امیل ژوله، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی درگذشت. ژویه نویسنده‌ای طبیعت‌گرا بود. «آقای پورایه» و «ماجراجو و فلوت‌نواز» از آثار اوست.

۳۰۱ سال پیش در چنین روزی کارلو گلدنی، شاعر و طنز پرداز ایتالیایی متولد شد. گلدنی در آثارش اخلاق و آداب طبقه اشراف را به چالش می‌کشید. «لالو کاندیدا» مهم‌ترین اثر اوست.

۸۰ سال پیش در چنین روزی هوشنگ ابتهاج، شاعر ایرانی، متولد شد. ابتهاج در شعر کلاسیک و آزاد چیره‌دست است. «نخستین زمزمه‌ها»، «سراب» و «سیاه‌مشق ۱» از آثار اوست.

و ۲۵ سال پیش در چنین روزی از سال قمری تنسی ویلیامز، نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی در گذشت. زندگی و آثار او را مرور می‌کنیم:

❋ ❋ ❋

تنسی ویلیامز

تنسی ویلیامز در ۲۶ مارس ۱۹۱۱میلادی در آمریکا متولد شد. از کودکی به ادبیات علاقمند بود. نخستین نمایش‌نامه‌اش با نام «جنگ فرشتگان» در سال ۱۹۴۰ به صحنه رفت و پنج سال بعد با نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» به شهرت رسید. ویلیامز که کودکی و نوجوانی سختی داشت، بحران‌های آن ایام را هرگز از یاد نبرد و از آن‌ها سکوی پرشی ساخت برای خلق ماجراها و شخصیت‌هایی که گرفتار بحران و شرایط دشوارند. شخصیت‌های آثار ویلیامز می‌کوشند گذشته خود را جبران کنند و آینده‌ای داشته باشند عاری از ابتذالی که به آن دچارند. جهان آثار ویلیامز گاه چنان خشونت‌بار و تیره است که هیچ روزنه امیدی در آن دیده نمی‌شود و پول، شهوت و نیازهای پست همه را تهدید می‌کند. قدرت تصویرسازی، روان‌شناسی دقیق شخصیت‌ها و تعلیق مناسب از بارزترین ویژگی‌های آثار ویلیامز است. «گربه روی شیروانی داغ»، « تابستان گرم و طولانی» و «با من مثل باران حرف بزن» از دیگر آثار اوست. آثار ویلیامز طرفداران بسیاری دارد، بارها به روی صحنه رفته و از آن‌ها فیلم ساخته شده است. تنسی ویلیامز در سال ۱۹۸۳ در ۷۹ سالگی درگذشت.