فیروزه

 
 

امروز، یک‌شنبه، ۵ اسفند ۸۶

یک‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ هجری خورشیدی
۲۴ فوریه ۲۰۰۸ میلادی
۱۶ صفر ۱۴۲۹ هجری قمری

سه تولد و یک بزرگداشت در تاریخ فرهنگی – هنری امروز قابل ره‌گیری است.

۱۲۳ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی، استانیسلاو ویتکیه ویچ، نویسنده‌ی لهستانی، متولد شد. او از سبک‌های فتوریسم و کوبیسم پیروی می‌کرد.

۱۷۲ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی، ونیسلو هومر، نقاش آمریکایی، متولد شد. موضوع تابلوهای هومر طبیعت، به ویژه دریا است؛ «هشت ناقوس» و «راست و چپ» از آثار اوست.

۴۸۳ سال پیش در چنین روزی از سال میلادی، لوییس کامویش، شاعر پرتغالی متولد شد؛ «پرتغالی‌ها» اثر بزرگ و حماسی اوست. این کتاب را با آثاری چون «ایلیاد» هومر و «شاهنامه» فردوسی هم‌ردیف دانسته‌اند.

و امروز روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی است. زندگی و آثار او را مرور می‌کنیم.

❋ ❋ ❋

خواجه نصیرالدین طوسی

ابوجعفر محمد بن محمد، معروف به خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۵۹۷ هجری قمری در طوس متولد شد. ابتدا علوم عقلی و نقلی آموخت و بعد ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات خواند. خواجه نصیرالدین چند سال بعد از حمله‌ی سپاهیان مغول، به قلعه اسماعیلیه پناه برد و با غلبه‌ی سپاه مغول بر اسماعیلیان به خدمت هلاکو خان درآمد و با استفاده از نفوذش از کشتار مردم و دانشمندان و تخریب آثار فرهنگی و علمی جلوگیری کرد. احداث رصدخانه‌ی مراغه از مهم‌ترین اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی است. این رصدخانه که کتاب‌خانه‌ای بزرگ داشت با بیش از چهارصد هزار جلد کتاب، مکانی بود برای حضور و حمایت از دانشمندان زمان.

خواجه نصیرالدین از بزرگ‌ترین بنیان‌گذاران کلام شیعه و پیش‌آهنگ فلسفه مشاء است. او ضمن تأیید حکمت ابن‌سینا مشکلات «اشارات» را شرح داده است. «اخلاق ناصری» و « تجرید العقاید» و «اساس القتباس» از آثار اوست.

خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۶۷۸ هجری قمری درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.