فیروزه

 
 

دفترچه یادداشت

نویسندگان حرفه ای همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه دارند. دفترچه یادداشت منبع ثبت ایده‌هاست. ایده‌هایی که به ذهن نویسندهٔ بدون دفترچه بیایند آینده روشنی نخواهند داشت. دفترچه می‌تواند فنری یا کلاسوری یا به هرشکل دیگری باشد حتی می‌توان چیزی شبیه فلاش کارت تهیه کرد و در هر برگه‌اش ایده‌ای را نوشت.

چه چیزی توجه شما را به خود جلب می‌کند؟ همان را داخل دفترچه یادداشت بنویسید. دوست شیرین‌عقلتان و آخرین شیرین‌کاری‌اش، شبی را که در مسافرت بودید و بیرون چادر صدایی عجیب شنیدید، نخستین قرار ملاقاتتان، مادر بزرگ ۷۲ساله‌تان و آرزوهای کودکانه‌اش ازجمله چیزهایی است که می‌توانید درباره‌اش بنویسید. شاید بخت یارتان بود و داستان یا شعری از درون این سوژه‌ها بیرون آمد. دفترچه یادداشت کاربرد دیگری نیز دارد. گاهی اوقات نویسندگان حرفه‌ای برای ثبت وقایعی که باید در رمان بیاورند و دسته‌بندی فصول و رویدادهای رمان از دفترچه یادداشت استفاده می‌کنند.

نگاه دقیق
نویسنده همه چیز را با دقت مشاهده می کند و هر چه را که دیده است، ابتدا در ذهن و سپس در دفترچه‌اش ثبت می‌کند. سپس شروع به نوشتن می‌کند و دربارهٔ تلفن، ستون، زردآلو، آسمان‌خراش، قدم زدن مردم، پیست اسکی، پیرزنی که منتظر اتوبوس است و یا هر چیز دیگری که دیده یا در دفترچه‌اش ثبت کرده، مطلب می‌نویسد.

چه چیزی آن‌قدر غیر‌عادی و عجیب است که شما بخواهید آن را در دفترچه خود ثبت کنید؟ یک مدادتراش الکتریکی که سرعت تراشیدنش آن‌قدر زیاد است که مداد در یک لحظه تمام می‌شود؟ یا یک دختر بچه کوچک که به تنهایی به دانمارک رفته است؟ یا یک هواپیمای ۷۴۷ که در فرودگاه دیده‌اید؟ هرچه به ذهنتان می‌رسد در دفترچه بنویسید شاید روزی برای خلق داستان یا سرودن یک شعر به شما کمک کند.

تخیل
تخیل مادهٔ اصلی شعر و نمایشنامه و داستان است. شما می‌توانید تصاویری را که در ابرها و ستاره‌ها و یا هر چیز دیگری می‌بینید بار دیگر و این بار به شکل تخیلی بازسازی و در دفترچه‌تان یادداشت کنید. اصلاً می‌توانید در ذهنتان تصویر زنی را ثبت کنید که جعبه ابزاری در دست دارد و در ایستگاه اتوبوس نشسته است. می‌توانید حدس بزنید که این زن به کجا می‌رود؟ شغلش چیست؟ به چه می‌اندیشد؟ بیوگرافی کوتاهی از او بنویسید و آن را برای زمانی دیگر در دفترچه‌تان ذخیره کنید.

خواب ها
بسیاری از نویسندگان خواب‌هایی که می‌بینند را هم در دفترچه‌شان ثبت می‌کنند. نویسنده‌ای خواب‌هایی را که دیده بود به عنوان داستان‌های فرعی قصه‌هایش وارد می‌کرد. شما هم می‌توانید خوابی را که دیشب دیدید یا یکی از خواب‌های به یادماندنی خود را بنویسید. شاید ایده‌ای در اختیارتان قرار دهد و شما هم مانند بعضی از نویسندگان یک خواب واقعی را دستمایهٔ داستان یا شعر خود قرار دهید.

نقاشی و کارتون
می‌توانید مانند بعضی از نویسندگان در دفترچه خود نقاشی بکشید تا شاید از این نقاشی‌ها ایده‌ای به ذهنتان بیاید. تصاویری از دوستان یا کلاس درستان یا خودتان و خانواده‌تان ترسیم کنید. بعضی از نویسندگان از این راه به یک داستان تازه می‌رسیدند.

حتی می‌توانید از آگهی‌ها یا عکس‌ها یا بریدهٔ جراید استفاده کنید. به تمام اینها به دقت نگاه کنید و هر چیز ویژه و نامتعارفی در آن می‌بینید در دفترچه خود یادداشت کنید. تمام اینها می‌تواند ایده‌هایی را در اختیار شما بگذارد تا نوشتن داستان یا سرودن شعر را آغاز کنید. ضمناً اکنون می‌بینید که دیگر صفحات دفترچه یادداشتتان خالی نیست.

منبع: Jerry Reynolds – Creative Writing