فیروزه

 
 

بازسازی تاریخی به طعم رمان

«بیلی باتگیت» نوشته «ای. ال. دکتروف»

«بیلی باتگیت» رمانی است برای همه سلیقه ها. هر ذوق و سلیقه ای که داشته باشید بی شک چند جمله از کتاب یادگاری می‌شود برای همیشه در خاطر شما: «به من می‌گفت کسبِ جنایت مثل هر کسب دیگری باید صاحبش مدام بالای سرش باشد تا ا مورش بگردد، چون که هیچ کس مثل صاحب کار دلش برای کار نسوخته، وظیفه اوست که جریان سود را برقرار کند، همه افراد را روی پنجه پاشان نگه دارد.»

در این کتاب مجموعه ای از جملات ناب و دست اول را کنار هم می‌بینید و رمانی را که به بازسازی تاریخ پرداخته می‌خوانید.

رمان «بیلی باتگیت» دوران رکود اقتصادی امریکا را در دهه سی بازسازی می‌کند.

دکتروف، نویسنده این اثر در جواب سوالی از فرق تاریخ نویس و رمان نویس تاریخی می‌گوید: «تاریخ نویس فقط گزارش می‌کند اما رمان نویس فضای آن زمان را ترسیم می‌کند و این که در چه زمان هایی چه تصمیماتی گرفته شده است.»

داچ شولتزِ گانگستر که انبار مشروباتش در یکی از محله‌های فقیرنشین آمریکا است، بیلی (راوی داستان) را می‌بیند که برای نوجوانان هم سن و سال خود شعبده بازی می‌کند. . از تیز و فرزی بیلی خوشش می‌آید و به عنوان دستخوش یک ده دلاری کف دستش می‌گذارد. بعد از چشیدن طمع پول، زندگی بیلی به این گروه گره می‌خورد. بیلی در این رمان برای ما از فضای گانگستری آن دوره داستان گویی می‌کند.

جهت دیگر اهمیت این کتاب، گفتگویی است که با خالق این اثر صورت گرفته و در ابتدای همین کتاب منتشر شده است. دکتروف در این گفتگو در مورد نویسندگی و جهان نویسنده دیدگاهش را بیان می‌کند. برای نوقلمانی که دنبال تلنگری برای نوشتن می‌گردند پیشنهاد مناسبی است که پای صحبت‌های این نویسنده بنشینند.

نجف دریابندری را همه آن‌هایی که اهل کتاب خوانی باشند، به عنوان یکی از بهترین افراد در عرصه ترجمه می‌شناسند. «بیلی باتگیت» از جمله کتاب‌های است که دریابندری برای ترجمه برگزیده است.