فیروزه

 
 

چگونه برندهٔ اسکار شویم؟

قسمت اول

ترجمه
سید حسام فروزان

بهترین فیلم
این بزرگ‌ترین جایزه است، همان که همه دنبالش هستند. ما پس از بررسی‌های بسیار به چند توصیهٔ کاربردی برای شما رسیده‌ایم:

۱- زحمت نکشید و فیلم را کوتاه نکنید
نامزدهای بهترین فیلم و خصوصاً برندگان آن تمایل دارند که طولانی‌تر از میانگین زمان فیلم باشند. بربادرفته، بن هور، و لارنس عربستان همه سه ساعت و نیمه بودند. فقط بازگشت پادشاه سه ساعت تمام بود. کوتاه‌ترین فیلمی که برنده اسکار بهترین فیلم شده است فیلم مارتی بود که فقط ۹۱ دقیقه بود، اما این فقط استثنایی است که قاعده را ثابت می‌کند. حداقل زمان ۲ ساعت چیزی است که به کار می‌آید.

۲- انیمیشن نباشید
در تمام تاریخ اسکار ۳ فیلم انیمیشن نامزد بهترین فیلم بوده‌اند: دیو و دلبر، بالا و داستان اسباب بازی ۳. تا زمان نوشته شدن این مطلب، هیچ‌کدام برنده نشده‌اند. این نکته هم مهم است که دوتای آخری فقط زمانی توانستند نامزد شوند که تعداد نامزدهای بهترین فیلم به ده تا افزایش یافت. علی‌رغم شایستگی این‌ها، اگر تعداد نامزدها همان پنج تا بود اصلاً‌ نامزد نمی‌شدند. اگر شما فیلم انیمیشن ساخته‌اید، بهتر است بروید و در گتوی ببخشید گروه بهترین انیمیشن سال و آنجا شانستان را امتحان کنید.

۳- حماسی فکر کنید، اما روی بازیگری تأکید کنید
مهم‌ترین چیزی که در اسکار رأی می‌آورد مجموعهٔ بازیگران است، بنابراین به طور کلی شما می‌توانید این‌طور در نظر بگیرید که فیلمی با بازیگران تأثیرگذار می‌تواند فیلمی پر از جلوه‌های ویژه را شکست دهد. همان‌طور که برای مثال «محفظهٔ رنج» آواتار را کنار زد. امکان دارد که بدون داشتن نامزدی در رشتهٔ بازیگری، جایزه بهترین فیلم را برد – میلیونر زاغه‌نشین یا بازگشت پادشاه را در نظر بگیرید – اما شما کماکان لازم است که یک گروه بازیگری درست و حسابی داشته باشید.

۴- یک درام جنایی بسازید یا اقتباسی ادبی که اهمیت اجتماعی داشته باشد
دیگر در دهه ۱۹۵۰ نیستیم، پس موزیکال نسازید. حتی فکر فیلم علمی- تخیلی یا حتی فانتزی را نکنید (فقط یک نمونه تا به حال برنده شده و آن هم بازگشت پادشاه بوده) یک فیلم ترسناک بحث‌انگیز تا به حال برنده شده است که سکوت بره‌ها بوده. حتی فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای هم دیگر احتمالی میان برنده‌ها نیستند: آخرین فیلم زندگی‌نامه‌ای که بهترین فیلم شده «ذهن زیبا» بود، ده سال پیش.

دوباره سازی هم نکنید: فیلم «مرحوم» اسکورسیزی تنها بازسازی‌ای است که برنده شده. در نتیجه راهش این است: درام‌های جنایی، درام‌های اصل (اما سنگین) یا اقتباس‌های ادبی. مراقب اقتباس‌های ادبی از کتاب‌هایی که جایزه پولیتزر برده باشید، اگرچه تا به حال فقط دو تا از آنها برنده شده اند. ادامه‌سازی‌ها هم به ندرت شانسی دارند، پس بی‌خود زحمت نکشید.

۵- خارجی نباشید
آکادمی فقط فیلم‌های انگلیسی زبان را برای جایزه بهترین فیلمش داخل آدم حساب می‌کند. اگر زبان اصلی شما چیز دیگری است، دنبال نامزدی یا جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی باشید و کلاهتان را هم بیندازید بالا.

۶- کارگردان‌تان زن نباشد
فقط یک فیلم بوده که کارگردانش زن بوده و اسکار برده: فیلم «محفظهٔ رنج» پارسال. احتمالاً نباید داستانتان را هم روی یک زن متمرکز کنید. آخرین فیلمی که روی زنی متمرکز بود و برنده شد شیکاگو بود (دختر میلیون دلاری از نقطه نظر شخصیت کلینت ایستوود دیده می‌شود نه هیلاری سوانک) حداقلش این است که شما یک نقش اول مرد حسابی داشته باشید. خوب است که تمام بازیگرانتان یا بیشترشان اصلاً مرد باشند.

۷- مراقب درجه‌بندی باشید!
کاپیتان! مراقب خشونت و مسائل اخلاقی در فیلمت باش! به عبارت دیگر، کاری کنید که فقط کمی از این‌ها داشته باشید. در این روزگار برندگان بهترین فیلم درجه PG-13 یا R دارند. آخرین برنده‌ای که درجه PG (یا پایین‌تر) داشت «رانندگی برای خانم دیزی» بود در ۱۹۸۹؛ معلوم است که به فیلم‌های NC-17 توجهی نمی‌شود چرا که هیچ‌کجا در آمریکا آن‌ها را نمایش نمی‌دهند. پس مراقب نمک و فلفل فیلمتان باشید!

بهترین کارگردانی
پس مؤلفان چه می‌شوند؟ آن‌ها چطور می‌توانند امیدوار باشند که جایزه بزرگ شب اسکار را ببرند؟ خوب ما چند توصیهٔ حکیمانه داریم…

۱- مطمئن شوید که فیلمتان نامزد بهترین فیلم است
برای اینکه برای بهترین کارگردانی شانسی داشته باشید باید حتماً مطمئن شوید که فیلمتان برای بهترین فیلم نامزده شده باشد. آخرین باری که کسی بدون نامزدی بهترین فیلم جایزه کارگردانی را برد سال ۱۹۲۹ بود. و بهتر است که فیلمتان جایزه بهترین فیلم را ببرد: این دو رشته برندگانشان را در ۶۱ دوره از ۸۲ دوره اسکار به اشتراک گذاشته‌اند.

۲- سعی کنید مرد و سفیدپوست باشید
حقیقت غم‌انگیزی است که در ۸۲ دوره تنها یک زن تا به حال این جایزه را برده است (کاترین بیگلو برای محفظهٔ رنج) و تنها دو مرد سیاهپوست تا به حال نامزد شده‌اند (لی دانیلز برای پرشس و جان سینگلتون برای پسرها در کلاهخود) . یک کارگردان آسیایی جایزه را برده (آنگ لی برای کوهستان بروکبک) و سه تای دیگر نامزد شده‌اند.

۳- اگر بازی هم می‌کنید، سعی کنید انتخاب کنید که کدامیک را می‌پسندید
امکان دارد که در یک فیلم هم برای بهترین کارگردانی نامزد شوید و هم بهترین بازیگر. کلینت ایستوود و وارن بیتی دوبار این کار را کرده‌اند. اما تا امروز هیچ‌کس هر دو جایزه را باهم نبرده است، پس تصمیم بگیرید که کدام را می‌خواهید و برای آن تلاش کنید. هشت نفر تا به حال به این شک افتاده‌اند: سه تای آن‌ها بهترین کارگردانی را برده‌اند (ایستوود دو بار)، دو تا بهترین بازیگری و سه تای آن‌ها هر دو جایزه را از دست داده‌اند.

۴- فیلمی به زبان انگلیسی بسازید
حالا دیگر باید روشن شده باشد که احتمال دارد که نامزدی بهترین فیلم غیرانگلیسی نصیبتان شود، اما هیچ‌کس تا به حال جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلمی که حتی بخشی از آن انگلیسی نبوده نبرده است، بنابراین دور و بر زبان‌های دیگر پیدایتان نشود، مفهوم است؟

۵- چهل سال به بالا باشید
پیرترین برنده این جایزه کلینت ایستوود بوده است که در زمان «محبوب میلیون دلاری» ۷۴ سال داشت و جوان‌ترین کسی که برنده شده است تا به حال ۳۲ داشته – اگرچه این اتفاق به ۱۹۳۱ (نورمن تارو وی) برمی‌گردد. در سال‌های اخیر، جوان‌ترین برنده سام مندس ۳۴ ساله بوده برای «زیبایی آمریکایی». عملاً میانگین سن برندگان ۴۶ سال است، پس شما باید برنامه‌ریزی کنید که حول حوش این سن اقدام کنید.

۶- سعی نکنید که دوبار پشت سرهم برنده شوید
وقتی تعداد کمی جایزه بهترین کارگردانی تکراری وجود دارد، فقط دو نفر هستند که توانسته‌اند دو سال پشت سرهم برنده بهترین کارگردانی باشند: جان فورد و جان ال. منکه‌ویچ. احتمالاً شما به اندازه آنها کارتان درست نیست، پس اگر پارسال برنده شده‌اید، فیلمی بفروش بسازید و تا دفعهٔ بعدی صبر کنید.

منبع : امپایر


comment feed یک پاسخ به ”چگونه برندهٔ اسکار شویم؟“

  1. قادری

    ترجمه جالبی بود…دست مترجم درد نکند…